Læger Formidler
Du læser lige nu

Motion under graviditeten

2
Trygge maver blog

Motion under graviditeten

Det kan være svært at få motioneret nok under graviditeten, særligt når en massiv træthed og kvalme lægger sig som en dyne over én. Bare det at komme op af sengen og på arbejde kan føles som et maraton.

Læs med her, hvis du vil blive klogere på, hvor meget motion du egentlig bør lave, hvilke motionsformer der er gode for gravide maver, og hvad du bør holde dig fra.

Fordele ved motion

Der er mange fordele ved at dyrke motion under graviditeten. Man ved, at daglig motion mindsker rygsmerter, forstoppelse og hævelser, som ellers kan være plagsomme følgesvende under graviditeten. Desuden mindsker motion den vægtstigning, der sker under graviditeten, samt risikoen for graviditetssukkersyge og svangerskabsforgiftning. Motion mindsker også risikoen for at få en fødselsdepression, og hvis du er stærk og i form, vil din krop desuden klare fødslen bedre. Motion under graviditeten medfører faktisk også, at dit barn har mindre risiko for at blive overvægtigt.

Hvad skal jeg undgå?

Der er få former for sport, som man helt bør undgå, når man er gravid. Generelt kan man sige, at sportsgrene, der medfører stor risiko for fald eller slag direkte på maven, bør undgås. Dvs. at man bør undgå springridning, skisport, kampsport og redskabsgymnastik. Man bør også holde pause med holdsport, hvor der er risiko for stød mod maven, dvs. fx fodbold og håndbold. Dykning bør også undgås, fordi der er risiko for trykskader for både mor og barn.  

Hvilken motionsform er bedst?

Der er ikke noget, der er bedre end andet, så længe det er smertefrit og føles godt. Svømning bliver tit nævnt som en god motionsform for gravide, og det er helt rigtigt. Ved svømning undgår man stød og slag mod maven, man er -mere eller mindre- vægtløs og kan derfor svømme selv med ryg- og bækkenproblemer, og så kan man fortsætte med at svømme helt indtil fødslen. I mange svømmehaller kan man desuden finde AquaMama, der er gratis, når adgang til svømmehallen er betalt.

Hvor meget må jeg lave?

Sundhedsstyrelsen anbefaler mindst 30 minutters daglig, moderat motion. Hvis man deler dagens motion op i mindre bidder, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter. Moderat motion betyder, at du bliver lettere forpustet, men stadig kan tale i hele sætninger.

Til dig der ikke har trænet op til graviditeten:

Begynd med at motionere, så snart træthed og kvalme tillader det. Raske gåture på 20-30 minutter er god hverdagsmotion. Andre gode motionsformer er svømning, vandaerobic, cykling, dans og yoga. Prøv evt. noget træning, der er målrettet gravide og husk – det er aldrig for sent at begynde.

Til dig der har trænet op til graviditeten:

Fortsæt endelig med din træning. Med mindre du dyrker motion, som medfører risiko for fald eller slag mod maven, kan du rolig fortsætte med samme motionsform og intensitet som før, du blev gravid, så længe det ikke medfører smerter eller utilpashed. Undgå at øge intensiteten af din træning under graviditeten – det er ikke nu, du skal træne op til et maraton.

Og så lige lidt om sex, der jo også er en form for motion… Hvis din graviditet udvikler sig normalt, og du ikke har blødning eller vandafgang, øger du ikke din risiko for abort, fordi du dyrker sex. Fosteret er godt beskyttet i livmoderen og tager ikke skade af lagengymnastikken.

Søg læge!

Du bør afbryde træningen og søge læge, hvis du oplever hyppige og smertefulde plukkeveer, ubehagelig tyngdefornemmelse i underlivet, blødning fra skeden, siven af væske fra skeden (mistanke om vandafgang), utilpashed, brystsmerter eller kraftig hovedpine. Søg også råd fra din læge, hvis du har en graviditet, der er kompliceret af andre sygdomme.

Læs i øvrigt mere om graviditet og motion i Patienthåndbogen.

Kilder:

Dansk Selskab for Gynækologi og Obstetrik (DSOG) guideline

Sundhedsstyrelsen

Forfatter: Læge Hanne Trap Wolf
Redigeret af: Læger Formidlers faglige redaktion

Forfatteren

Har arbejdet som læge siden 2010 og har sideløbende forsket i for tidlig fødsel. Arbejder aktuelt på fødeafdelingen på Hvidovre Hospital. Er travlt beskæftiget efter arbejdstid som mor til tre børn på henholdsvis to, fem og otte år.

Follow @ Instagram