Læger Formidler
Du læser lige nu

Tømmermænd

0
Tirsdagsinfo

Tømmermænd

Godmorgen og godt nytår! Vi håber I har passet på hinanden derude i går. Synes du også at dine børn er stået alt for tidligt op på denne dag, hvor du selv kunne blive liggende hele dagen og pleje din nytårs-ramte krop? Tirsdagsinfo er i dag mest til forældrene.

Hvad er tømmermænd?

Symptomerne på tømmermænd kommer ofte et par timer efter du har drukket for meget alkohol og viser sig ved hovedpine, kvalme, mavesmerter, rysten, hjertebanken, træthed og almen utilpashed.

Efter du har indtaget alkohol omsættes størstedelen af den i leveren. Her omdannes alkohol først til giftstoffet acetaldehyd, som ophobes i kroppen indtil leveren omsætter det til ufarlig eddikesyre. Denne ophobning af giftstof er en af grundene til at man kan opleve tømmermænd. Leveren omsætter alkohol med en stabil hastighed, så du kan altså ikke få alkoholen eller nedbrydningsprodukterne til at forsvinde hurtigere fra blodet ved f.eks. at motionere, drikke kaffe, tage kolde bade eller andet – desværre.

Alkohol virker vanddrivende og væskemangel er faktisk hovedårsagen til at du får tømmermænd. Alkohol kan også påvirke blodsukkeret, så nogle får lavt blodsukker. Søvnunderskud bidrager også til tømmermænd – du har sikkert også har sovet mindre end du plejer, og selv om du har sovet længe, er kvaliteten af søvnen meget ringere med alkohol i blodet. Desuden tyder forskning på at tømmermænd opleves som værre når man er alene om at have tømmermænd eller hvis man samtidigt har “moralske tømmermænd”!

Råd mod tømmermænd

  • Drik rigeligt vand
  • Tag evt. smertestillende piller – det er bedst at tage hovedpinepiller der indeholder paracetamol, som ikke irriterer maven, f.eks. panodil
  • Sov, hvis lejligheden byder sig (det er ikke nemt med småbørn i huset!) Måske en lur samtidig med børnene eller tidlig sengetid?
  • Kom ud i den friske luft – måske en gåtur til legepladsen alligevel ville være en god ide? 😉
  • Hvis du har svedt meget om aftenen, så spis madvarer der indeholder salt, og husk at drikke vand til. Spis let, og ikke for fed mad, som kan forværre kvalmen
  • Undgå at drikke for meget kaffe – lidt kaffe kan friske dig op, men for meget irriterer maven og kan virke vanddrivende
  • Husk at alkohol kan være længe om at blive omdannet og derfor anbefaler Rådet for Sikker Trafik at man venter med at køre bil til tidligst om eftermiddagen dagen efter man har drukket meget alkohol

Den  allerbedste måde at undgå tømmermænd på er at lade være med at drikke for meget alkohol 😉
Nedenfor er samlet lidt fakta om alkoholforbrug og -overforbrug.

Sundhedsstyrelsens 7 råd om alkohol

  1. Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred.
  2. Drik ikke alkohol for din sundheds skyld.
  3. Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande eller mindre om ugen for kvinder og 14 for mænd.
  4. Du har en høj risiko for at blive syg på grund af alkohol, hvis du drikker mere end 14 som kvinde og 21 som mand om ugen.
  5. Stop før 5 genstande ved samme lejlighed. Jo mere man drikker på én gang, jo mere skader man sit helbred.
  6. Er du gravid – undgå alkohol. Prøver du at blive gravid – undgå alkohol for en sikkerheds skyld. Der findes ikke en nedre grænse for moderens alkoholforbrug, under hvilken man med sikkerhed kan sige, at alkoholforbruget vil være uskadeligt for fostret.
  7. Er du ældre – vær særlig forsigtig med alkohol.

Lidt fakta om alkoholforbrug i Danmark

Lidt fakta om alkoholforbrug i Danmark

  • 122.000 børn vokser op i en familie med alkoholproblemer
  • 18 % af den voksne befolkning overskrider i løbet af en almindelig uge Sundhedsstyrelsens anbefaling om lavrisikogrænse for indtag af alkohol (max 7 genstande per uge for kvinder og max 14 genstande for mænd)
  • 27 % af den voksne befolkning drikker hver måned 5 eller flere genstande ved samme lejlighed (“binge drinking”) – hyppigst mænd
  • 140.000 danskere har udviklet alkoholafhængighed
  • Man kan søge hjælp til alkoholoverforbrug på bl.a. www.hope.dk

God bedring og godt nytår!

Kilder

min.medicin.dk
www.sst.dk
www.sikkertrafik.dk

Follow @ Instagram

Følg os