Læger Formidler
Du læser lige nu

Tømmermænd

39
Tirsdagsinfo

Tømmermænd

Godmorgen og godt nytår! Vi håber I har passet på hinanden derude i går. Synes du også, at dine børn er stået alt for tidligt op denne dag, hvor du selv kunne blive liggende hele dagen og pleje din nytårsramte krop? Tirsdagsinfo er i dag mest til forældrene.

Hvad er tømmermænd?

Symptomerne på tømmermænd kommer ofte et par timer efter, at du har drukket for meget alkohol og viser sig ved hovedpine, kvalme, mavesmerter, rysten, hjertebanken, træthed og almen utilpashed.

Efter du har indtaget alkohol, omsættes størstedelen af den i leveren. Her omdannes alkohol først til giftstoffet acetaldehyd, som ophobes i kroppen, indtil leveren omsætter det til ufarlig eddikesyre. Denne ophobning af giftstof er en af grundene til, at man kan opleve tømmermænd. Leveren omsætter alkohol med en stabil hastighed, så du kan altså ikke få alkoholen eller nedbrydningsprodukterne til at forsvinde hurtigere fra blodet ved f.eks. at motionere, drikke kaffe, tage kolde bade eller andet – desværre. 

Alkohol virker vanddrivende, og væskemangel er faktisk hovedårsagen til, at du får tømmermænd. Alkohol kan også påvirke blodsukkeret, så nogen får lavt blodsukker. Søvnunderskud bidrager også til tømmermænd – du har sikkert også har sovet mindre end du plejer, og selv om du har sovet længe, er kvaliteten af søvnen meget ringere med alkohol i blodet. Desuden tyder forskning på at tømmermænd opleves som værre, når man er alene om at have tømmermænd, eller hvis man samtidigt har “moralske tømmermænd”!

Råd mod tømmermænd

  • Drik rigeligt vand
  • Tag evt. smertestillende piller – det er bedst at tage hovedpinepiller der indeholder paracetamol, da det ikke irriterer maven (som ibuprofen kan gøre), f.eks. Panodil
  • Sov, hvis lejligheden byder sig (det er ikke nemt med småbørn i huset!) Måske en lur samtidig med børnene eller tidlig sengetid?
  • Kom ud i den friske luft – måske en gåtur til legepladsen alligevel ville være en god ide? 😉
  • Hvis du har svedt meget om aftenen, så spis madvarer der indeholder salt, og husk at drikke vand til. Spis let og ikke for fed mad, som kan forværre kvalmen og øge mavesyreproduktionen
  • Undgå at drikke for meget kaffe – lidt kaffe kan friske dig op, men for meget irriterer maven og kan virke vanddrivende
  • Husk at alkohol kan være længe om at blive omdannet, og derfor anbefaler Rådet for Sikker Trafik at man venter med at køre bil til tidligst om eftermiddagen dagen efter man har drukket meget alkohol

Den  allerbedste måde at undgå tømmermænd på er at lade være med at drikke for meget alkohol 😉

Nedenfor er samlet lidt fakta om alkoholforbrug og -overforbrug.

Sundhedsstyrelsens 7 råd om alkohol

1. Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred.

2. Drik ikke alkohol for din sundheds skyld.

3. Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande eller mindre om ugen for kvinder og 14 genstande for mænd.

4. Du har en høj risiko for at blive syg på grund af alkohol, hvis du ugentligt drikker mere end 14 genstande som kvinde og 21 genstande som mand om ugen. 

5. Stop før 5 genstande ved samme lejlighed. Jo mere man drikker på én gang, jo mere skader man sit helbred. 

6. Er du gravid? Så undgå alkohol. Prøver du at blive gravid, så undgå alkohol for en sikkerheds skyld. Der findes ikke en nedre grænse for moderens alkoholforbrug, under hvilken man med sikkerhed kan sige, at alkoholforbruget vil være uskadeligt for fostret. 

 7. Er du ældre? Vær særlig forsigtig med alkohol.

Lidt fakta om alkoholforbrug i Danmark

  • 122.000 børn vokser op i en familie med alkoholproblemer
  • 18 % af den voksne befolkning overskrider i løbet af en almindelig uge Sundhedsstyrelsens anbefaling om lavrisikogrænse for indtag af alkohol (max 7 genstande per uge for kvinder og max 14 genstande for mænd)
  • 27 % af den voksne befolkning drikker hver måned 5 eller flere genstande ved samme lejlighed (“binge drinking”) – hyppigst mænd
  • 140.000 danskere har udviklet alkoholafhængighed
  • Man kan søge hjælp til alkoholoverforbrug på bl.a. www.hope.dk

God bedring og godt nytår!

Forfatter: Stine Foss (læge)

Redigeret af Camilla Palmquist (læge)

Kilder

www.sst.dk

min.medicin.dk

www.sikkertrafik.dk

Om forfatteren

Læge siden 2015, skal være praktiserende læge. Har læge-erfaring fra lungeafdeling, psykiatri, demensudredning og almen praksis samt rigeligt mor-bekymringserfaring. Mor til to.

Følg os