Læger Formidler
Du læser lige nu

Stammen og ‘ikke flydende tale’

46
Tirsdagsinfo

Stammen og ‘ikke flydende tale’

Vi har sikkert alle sammen mødt et menneske der stammede – børn eller voksne – i løbet af vores liv. Selv har vi en dreng der stammer når han bliver ivrig og gerne vil fortælle om dagens spændende oplevelser. Måske har jeres børn også haft tale, der ikke var flydende, og du har måske været i tvivl om det var stammen eller en normal del af sprogudviklingen.

Før i tiden sagde man at forældrene bare skulle se tiden an, og at det som oftest ville gå over af sig selv. For de fleste børn går det da også over af sig selv, men man ved ikke på forhånd hvem der stopper og hvem der fortsætter. Derfor er tidlig indsats vigtig.

Hvad er stammen og “ikke-flydende tale”

”Bi-bi-bilen kører hurtigt, mor!”. WHO har lavet en definition af stammen og beskriver den som: en forstyrrelse i talerytmen, hvor personen præcist ved hvad han vil sige, men i det angivne øjeblik ikke er i stand til det pga. en ufrivillig gentagelse, forlængelse eller blokering af en lyd.  Beskrivelsen er meget bred og kan også til dels passe på ikke flydende tale.

Man anbefaler derfor tidlig kontakt til talepædagog, hvis man er bekymret for stammen, da det kræver et trænet øre at høre forskel på normal ’ikke flydende tale’ og stammen, ligesom det også kræver lidt baggrundsviden i forhold til udsigterne for barnet. Sammen med børnehave eller skole kan man skrive en henvisning til kommunens talepædagog.

Hvad kan man gøre som forældre

  • Vis barnet at der er tid til at lytte – og skab ro omkring samtalen
  • Fokuser på det barnet siger når i taler sammen, også selvom der er stammen
  • Undgå at korrigere stammen eller fuldføre sætningen selvom det er ment som hjælp
  • Søg viden om stammen og spørg i institutionen hvad de oplever. Jo mere man ved, desto bedre kan man hjælpe.
  • Kontakt talepædagog/logopæd via institutionen
  • Nedsæt krav til barnet (mindre perfektionisme, travlhed og andre stressfaktorer)
  • Tal åbent om stammen med jeres barn og omgivelserne så det ikke opfattes tabubelagt (særligt når barnet er bevidst om sin stammen).
  • Vær opmærksom på barnet uden at ’særbehandle’ i forhold til søskende mv.

Forsøg som forældre at være en god talemodel

  • Tal én af gangen (særligt ved middagsbordet)
  • Hold øjenkontakt
  • Undgå at afbryde
  • Tal med enkelt sprog og korte sætninger til barnet
  • Undgå for mange spørgsmål
  • Hvis man er ’speed talker’ kan man med fordel tale langsommere til barnet

Udover at søge hjælp og følge råd kan der også være et indre arbejde til os som forældre. Som med alt andet anderledes eller udfordrende hos vores børn er det vigtigste at forsøge at acceptere det. Accept smitter og barnet føler sig mindre forkert og kan forhåbentlig lettere være i det.

Rigtig god dag

Forfatter: Trine Witzner Hessel (læge)

Redigeret af: Stine Foss (læge), Malene Jepsen (læge)

Kilder:

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/sygdomme/vaekst-og-udvikling/stammen

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/paediatri/tilstande-og-sygdomme/udviklingsforstyrrelser/stammen

Pjece: “Når det lille barn stammer” af Per Knudsen og Hermann Christmann

Follow @ Instagram

Følg os