Læger Formidler
Du læser lige nu

Kosttilskud op til og under din graviditet

7
Trygge maver blog

Kosttilskud op til og under din graviditet

Det kan virke uoverskueligt at regne ud hvad man bør og må stoppe i munden som gravid og hvornår de forskellige ting er mest gavnlige eller skadelige. Her har vi samlet de generelle anbefalinger. Andre råd kan være gældende for enkelte efter aftale med sundhedspersonale.

Det anbefales at gravide tager tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Man kan tage folsyre og D-vitamin som separate tilskud, eller som en multivitaminpille til gravide som indeholder de anbefalede mængder af folsyre og D-vitamin. Jern bør tages som et separat tilskud på tom mave. Der kan være ukendte skadelige virkninger ved at tage andre tilskud. Så myndighedernes råd bør følges, medmindre andet er aftalt med læge, jordemoder eller sundhedsplejerske.

Folsyre – så snart du planlægger at blive gravid

Det er ikke altid at en graviditet kommer planlagt, men hvis den gør og ellers så snart du får den glade nyhed, skal du tage 400 mikrogram (µg) folsyre daglig. Det forebygger misdannelser i hjernen, kraniet og rygmarven. Den bedste beskyttelse fås ved at tage tilskuddet daglig tre måneder eller mere FØR en graviditet og indtil 12. graviditetsuge.

D-vitamin og kalk

Du bør daglig og gennem hele graviditeten få ½ liter mælkeprodukt (ellers et tilskud på 500 mg kalk) samt 10 mikrogram (µg) D-vitamin. Kroppen bruger D-vitamin til at omsætte kalk som er vigtigt for dit barns vækst og for jeres begges tænder og knogler. Hvis en moder mangler D-vitamin gør hendes nyfødte det også. Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys og kun meget lidt kan optages fra kosten. Du som har mørk hud og/eller som om sommeren bærer tøj der dækker arme og ben har ofte brug for en større dosis D-vitamin (f.eks. 25 µg).

Jern

Fra 10. graviditetsuge anbefales 40-50 mg jerntilskud daglig på tom mave, som er uskadeligt for dig og dit barn. Samme dosis gælder for gravide der tager multivitamin, og jern skal tages forskudt af denne pille. Jernet optages nemlig dårligere i konkurrence med andre næringsstoffer, hvorimod det bedres af væske og C-vitamin. Jerntilskud forebygger udtømning af jerndepoterne og blodmangel, imens at jernholdigt og varieret kost for langt de fleste ikke alene kan gøre det. Jernet bruges til øget blodproduktion, moderkagen og til fosteret – formentlig især til den lilles tilvækst, hjerneudvikling og egne jerndepoter.

Fiskeolie og omega-3 – i dag ikke en anbefaling fra de danske myndigheder

Fiskeolie i graviditeten anbefales ikke af de danske myndigheder, men der er forskning der tyder på at det kan have gavnlige effekter. Min og kollegers erfaringer er at flere vælger at tage fiskeolie under sin graviditet, hvorfor det nævnes her. Fiskeolie af typen Omega-3 olier påvirker blodets evne til at størkne og kan derfor ved en fødsel eller operation give øget risiko for blødning og blodansamlinger. Hvis du vælger at tage fiskeolie under din graviditet skal stoppe helst 3-4 uger før og mindst 7 dage før forventet vaginal fødsel eller kejsersnit.

Du kan også læse mere om…

Kilder:

Sundhedsstyrelsen (Anbefalinger For Svangreomsorgen 2013)

Miljø- og Fødevareministeriet

Skrevet af: Læge Rebecka Hansen

Redigeret af: Læger Formidlers faglige redaktion

Forfatteren

Har arbejdet som læge siden 2013 og på Hvidovre med gynækologi, graviditet og fødsler siden 2016. Forsker sideløbende i jernstatus under graviditeten. Mor til en skøn vildbasse på 4 år.

Follow @ Instagram